Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Cztery kraje, sześć niezwykłych historii, czyli Asian Cinerama 2019

11 października 2019
Wyznawca, reż. Lee Hae-young

Po raz kolejny we współpracy z Akademią Azjatyckich Nagród Filmowych przygotowaliśmy dla widzów Pięciu Smaków specjalnie wyselekcjonowaną listę filmów, które najlepiej obrazują najnowsze osiągnięcia azjatyckiego przemysłu filmowego.

Tegoroczna sekcja stanowi unikalne połączenie doskonałych filmów gatunkowych i komercyjnych produkcji o wyjątkowych walorach artystycznych.

Akademia Azjatyckich Nagród Filmowych (Asian Film Awards Academy) to organizacja aktywnie wspierająca rozwój regionalnych rynków filmowych w Azji. Przyznawane przez nią nagrody mają stanowić alternatywę dla najważniejszych światowych nagród filmowych i przyczyniać się do popularyzacji wysokiej jakości kina komercyjnego z krajów Azji. AFA Academy została powołana przez trzy najważniejsze w Azji festiwale filmowe - w Hongkongu, Busan i Tokio, stając się z czasem coraz bardziej rozpoznawalną i wpływową marką. Organizacja i wygląd wydarzenia nabrały ustalonej struktury i charakteru. W przyszłości ceremonia jak i działania Akademii Azjatyckich Nagród Filmowych będą miały duży udział w kształtowaniu przemysłu filmowego kontynentu.

Po raz trzeci Akademia współpracuje z Pięcioma Smakami, wnosząc do festiwalowego programu najciekawsze tytuły spośród nominowanych do tegorocznych Azjatyckich Nagród Filmowych. Tegoroczna sekcja stanowi unikalne połączenie doskonałych filmów gatunkowych i komercyjnych produkcji o wyjątkowych walorach artystycznych. 

Poza fantastycznymi filmami, dzięki Akademii w Warszawie pojawią się również wspaniali goście. Pierwszy z nich to oczywiście Fruit Chan. Wszystkim zainteresowanym bliższym poznaniem tego legendarnego hongkońskiego twórcy polecamy naszą retrospektywę i udział w masterclassie. Szczegółowe informacje wraz z formularzem rejestracji pojawią się już wkrótce!

 

Crisel Consunji, odtwórczyni głównej roli w "Pozostać człowiekiem"

Z Hongkongu przyleci do nas również Crisel Consunji - aktorka, piosenkarka i edukatorka filipińskiego pochodzenia, którą widzowie Pięciu Smaków będą mogli podziwiać w  niezależnej produkcji "Pozostać człowiekiem", gdzie wystąpiła obok legendy legendy kinematografii Hongkongu Anthony'ego Wonga. Crisel przeniosła się do Hong Kongu w wieku 23 lat, aby pracować w Hong Kongu Disneyland, gdzie występowała przez trzy lata jako główna wokalistka. W swojej niezwykle poruszającej debiutanckiej roli w “Pozostać człowiekiem” wcieliła się w postać filipińskiej emigrantki, pracującej w Hongkongu jako pomoc domowa. Ta niezwykła rola przyniosła jej nominację dla najlepszej aktorki podczas 38. Hongkońskiego Festiwalu Filmowego.

Trzej mężowie

Sam fu / Three Husbands
reż. Fruit Chan
Hongkong 2018, 101’

Mui żyje razem ze starszym mężczyzną, zwanym Drugim Bratem, na tance zacumowanej przy wybrzeżu Pachnącego Portu. Głównym źródłem utrzymania pary jest prostytucja głównej bohaterki, której oddaje się ona bardziej z powodów niezaspokojonej żądzy i nieodpartej biologicznej potrzeby, niż z przyczyn ekonomicznych. 

W "Trzech mężach" Fruit Chan ponownie ukazuje mniej znane oblicze Hongkongu. Zamiast drapaczy chmur i ulic pełnych neonów, tłem akcji filmu są złomowiska na nabrzeżu, okoliczne osiedla rybackie i liczne zatoki, po których leniwie pływa tanka głównych bohaterów. Styl wizualny idealnie współgra z fabułą kreśląc skrajnie naturalistyczny i organiczny obraz świata, który na długo zapada w pamięć. W perspektywie Fruit Chana pachnący port nieodwracalnie zaczyna cuchnąć rozkładem, a sam Hongkong powoli staje się wyludnionym miastem rozczarowań.

Jinpa

Zhuang si le yi zhi yang
reż. Pema Tseden
Chiny 2018, 86’

Jinpa samotnie pokonuje surowy krajobraz tybetańskiego płaskowyżu. Jego ciężarówkę wypełniają dźwięki “O sole mio” płynące z zajechanej kasety magnetofonowej. Mężczyzna o aparycji wiecznego hipisa, z nasuniętymi na oczy ciemnymi okularami najpierw śmiertelnie potrąci owcę, a następnie zaproponuje podwiezienie samotnie maszerującemu mężczyźnie. Małomówny pasażer również ma na imię Jinpa i zanim wysiądzie na rozstaju dróg, wyjawi, że udał się w podróż, aby zabić człowieka. Kierowca nie potrafi zapomnieć o tej deklaracji i postanawia udać się śladami swojego tajemniczego imiennika.

Wyprodukowany przez Wong Kar-waia, film jest kolejnym autorskim tryumfem Tybetańczyka Pemy Tsadena, którego “Tharlo” zdobyło szereg wyróżnień na światowych festiwalach (w tym nagrodę NETPAC na 10. Pięciu Smakach). Zbudowany z przypominających obrazy kadrów, skomponowanych poetycko przez Lu Songye, „Jinpa” jest nasyconą kojącą melancholią, ale i łagodnym humorem mistyczną medytacją na temat ludzkiego losu, życia i śmierci. 

Wyznawca

Dokjeon / Believer
reż. Lee Hae-young
Korea Południowa 2018, 123’

 Kim jest pan Lee, nieuchwytny boss potężnej organizacji przestępczej? Jego imię wymawia się w Seulu szeptem i nikt nie wie jak wygląda, gdzie przebywa, z kim się spotyka. Pojmanie go staje się osobistą obsesją Jo Won-ho, doświadczonego, ale żyjącego na krawędzi gliniarza. Aby zamknąć tę sprawę, Won-ho wejdzie w ryzykowny sojusz z Rakiem, przestępcą, który pracował dla pana Lee. Gdy jego matka zginie, a ukochany pies zostanie ranny w wybuchu przygotowanym przez pracodawcę, chłopak nie będzie miał nic do stracenia.

"Wyznawca" jest godnym remakiem znakomitego "Kartelu" Johnniego To, ale dzięki odmiennemu rozłożeniu akcentów i znacznemu odejściu od fabuły oryginału staje się zupełnie inną opowieścią. Ze swojej podróży do Chin Johnnie To przywiózł film o chropowatej, brudnej fakturze. Lee Hae-young postawił na elegancję i żywe barwy, realizując pulsujący mocnymi emocjami szybki thriller. 

Zaśpiewaj to, Bulbul

Bulbul Can Sing
reż. Rima Das
Indie 2018, 95’

Dziewczęta powinny być skromne, dziewczęta powinny być grzeczne - to powracający refren, w rytmie którego dorasta piętnastoletnia Bulbul. Dzikie łąki indyjskiego stanu Assam dają jednak schronienie wielu młodzieńczym sekretom. Bulbul, wraz z dwójką przyjaciół, Bonny i Sumanem, z pasją przeżywa każdą chwilę magicznego okresu, w którym dziecięca niewinność płynnie przechodzi w czas dorosłych wyzwań, fascynacji i tajemnic - a także zagrożeń.

Trudno uwierzyć, że za tym świetnie zrealizowanym, dojrzałym portretem dorastania kryje się tak niewielki budżet i skromny zespół realizacyjny. Reżyserka, Rima Das, jest także autorką scenariusza, operatorką, montażystką i producentką filmu. Jej dokumentalny styl pozwala odkrywać świat bohaterów z niewymuszonej, naturalnej perspektywy, dzięki czemu wchodzimy bardzo głęboko w ich rzeczywistość, doświadczając jej wszystkimi zmysłami.

Pozostać człowiekiem

Lun lok yan / Still Human
reż. Oliver Siu Kuen Chan
Hongkong 2018, 115’

Leung Cheong-Wing jest w pełni zależny od pomocy innych od czasu, gdy jako robotnik budowlany doznał wypadku podczas pracy i został sparaliżowany od klatki piersiowej w dół. Mężczyznę odwiedza jedynie zgorzkniała siostra i najlepszy przyjaciel, Sam. Z czasem opieka nad Cheong-Wingiem staje się dla nich coraz trudniejsza - dlatego postanawiają zatrudnić migrantkę z Filipin, Evelyn. Kobieta cierpliwie znosi opryskliwość Cheong-Winga, nieustanną pracę i trudne warunki mieszkaniowe, próbując uporać się z problemami, które pozostawiła na Filipinach. Bohaterowie stopniowo przekonują się do siebie, co w zaskakujący sposób odmienia ich dotychczasowe życie.

Pełnometrażowy debiut młodej reżyserki, Oliver Chen Siu-kuen, to historia ukazana z perspektywy ludzi wykluczonych, którzy z odwagą przemawiają własnym głosem, dając wyraz swoim nadziejom na przyszłość. Dwójka bohaterów mierzy się ze swoimi ograniczeniami, fizycznymi i ekonomicznymi, które stały się ich więzieniem.

Tumbbad

Tumbbad
reż. Rahi Anil Barve 
Indie 2018, 104’

Mroczna opowieść o chciwości, która potrafi sprowadzić nas aż w głąb samego piekła. Vinayak jako dziecko odkrywa legendę o niezwykłym skarbie ukrytym w piwnicach podupadłego dworu Tumbbad. Po latach, już jako dorosły mężczyzna wraca w rodzinne strony, aby zdobyć bogactwo, nie bacząc na złowieszcze słowa o strzegącej je klątwie. 

Imponujący scenografią, zrealizowany w od dekad nietkniętych ludzką stopą lokacjach, "Tumbbad" stał się pierwszym indyjskim filmem otwierającym Critic's Week na Festiwalu w Wenecji.

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.