Archiwum - 8. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
36
Nagrody i festiwale
Opis filmu
Debiutancki film Thamrongrattanarita składa się z 36 ujęć, tylu, ile klatek ma analogowa taśma fotograficzna. Prosta historia o miłości, rozstaniu, nostalgii, tocząca się w czasach technologii cyfrowej.
Chłopak i dziewczyna, wspólna historia zapisana w obrazach, które znikają z dysku. Co dzieje się z pamięcią, z przeżywaniem relacji tu i teraz, w czasach, gdy o znaczeniu chwili decyduje to, czy zostanie sfotografowana telefonem? Wszystko jest zapisywane i archiwizowane, ale trudno mówić o "uwiecznianiu", gdy nośnik jest nietrwały, a wśród tysięcy plików trudno odszukać te wartościowe.
Tajski reżyser jest jednym z niewielu filmowców, którzy potrafią wnikliwie analizować współczesny mentalny świat młodych ludzi, funkcjonujących w rzeczywistości pół-cyfrowej, pół-realnej. Robi to nie uciekając się do efektów specjalnych, spektakularnych wizualizacji, ale z maestrią przekładając nowy rodzaj percepcji na język kina.
Ucięte kadry, specyficzny, skojarzeniowy montaż, a przy tym minimalistyczna, poetycka aura jego filmów tworzą nowatorską i intrygującą jakość. Docenił ją Béla Tarr, który jako juror na festiwalu w Pusan przyznał młodemu twórcy nagrodę za "wynalezienie własnego filmowego języka".
Jagoda Murczyńska
Nawapol Thamrongrattanarit
Urodzony w 1984 roku, studiował filologię chińską na Chulalongkorn University w Bangkoku. Krytyk filmowy, scenarzysta, współzałożyciej Third Class Citizen, tajskiej grupy zrzeszającej aktywistów filmowych. Brał udział w Berlinale Talent Campus, a w 2013 w Bienalle College w Wenecji, z projektem filmu opartego na 141 wpisach na Twitterze.
2006 Bangkok Tanks
2007 Penguin
2008 Sing Dee Dee
2010 Cherie Is Korean-Thai
2012 36
2013 Mary is Happy, Mary is Happy